Därför skapas Google Alphabet

Google är ett av världens mest kända företag. De är i omöjliga att undvika på nätet och det är lätt att ta dem för givna. Om Google stängde ner alla sina tjänster under en dag skulle det leda till kaos, långt mer så än om något annat företag gjorde det samma. Denna dominerande ställning ses givetvis inte med blida ögon av alla, och EU och Google har länge stångats med varandra eftersom företaget har ansetts utnyttja sin dominerande ställning på tvivelaktiga sätt. Det är i ljuset av detta som Googles nya bolagsstruktur, alphabet ska ses.

Det är nämligen inte bara EU som oroar sig för att Google har, eller kan skaffa sig, en alltför dominerande stämning på nätet. Även USA har lagar gällande monopol, lagar som faktiskt har riktigt vassa tänder även om de inte används lika ofta som i EU. Googles tidigare bolagsstruktur innebar att allting som Google gjorde låg inom ett och samma bolag; allt från sök och Android till självkörande bilar och medicin. Den nya strukturen innebär att Google på sätt och vis delas upp i ett antal olika företag som ligger under moderbolaget Alphabet. Enligt Google ska varje dotterbolag styras av en självständig VD och på så sätt i praktiken vara självständigt och skilt från övriga bolag i Alphabet-koncernen.

På så vis kan Google (eller som det numera ska kallas, Alphabet) köpa upp fler och fler bolag och utöka sin dominerande ställning. Det är sedan enkelt att hävda att även om moderbolaget är det samma så rör det sig om separata företag som inte samarbetar eller delar information med varandra. Detta kanske är sant i teorin, men i praktiken är det mer tveksamt om det blir så. Företag inom samma koncern har historiskt haft lättare att samarbeta med varandra än med utomstående företag.

Att ombildningen sedan kommer knappt två veckor efter att Google meddelat att man bestämt sig för att i praktiken avliva Google+ och sina försök att länka samman alla sina tjänster är en händelse som ser ut som en tanke. Google kallade det integrering, medan användarna reagerade mycket negativt, speciellt de på YouTube. Att Google backar och nu åter tillåter och/eller förenklar för användare av olika tjänster att ha flera separata konton innebär överlag ingen större skillnad för Google i praktiken vad gäller insamlande av information. Men intrycket är ett annat.

Det är ungefär detta resonemang som ligger bakom ombildningen. I praktiken kommer skillnaden mot tidigare att bli mycket mindre än vad den ger intryck av. Risken finns att detta förändrade intryck är tillräckligt för att Google ska kunna fortsätta att utöka sin dominans över nätet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *